söndag 6 oktober 2013

Toppar och klänning.

Med mörker och kyla börjar sy lusten komma tillbaka igen och har så smått börjat planera för lite nytt i garderoben. På nätet är det är det lätt att inspireras av de idèer som visas där, bland annat ett av de är Swap som betyder sewing with a plan. Swap betyder att man sätter ihop några plagg som alla passar med varandra. Man har kanske två/tre basfärger och sedan några komplementsfärger. Själv har jag inte följt det till 100% men mina basfärger är svart, bordeaux och marin, kompletterar med vitt än så länge



  • Jeans i svart och bordeaux
  • Mörkblå trikåklänning
  • Till den en mörkblå kofta
  • Vit trikåtopp
  • Vit linneskjorta med stråveck

Mörkblå klänning är efter en klänning jag sett på Esprit och jag tror jag kommit fram till modellen jag vill ha. Utgick från ett tröjmönster taget ur en mönstertidning som jag lånade tidigare. Gjorde om det i modellen så här och har börjat använda mig av mina gamla mallar från mönsterkonstruktionskurs jag gick för många år sedan. Gjorde först en provtröja  som blev så här, har ändrat lite till då den blev kanske lite för urringad.




3 kommentarer:

  1. tänk att kunna sy så .. och få till det. Jag är grymt imponerad!

    SvaraRadera
  2. just ja, tack för tipset om baguettplåtar, det ska jag kolla upp

    SvaraRadera
  3. Fin sommarklänning detdär!
    Har en fundering till nån som är intresserad och har kunskap..
    Har en Svart bustier i spets hemma.. Tycker det är så snyggt under en kavaj. Tycker också det är så snyggt med den överdelen överlag. Har letat runt efter en klänning med det utseendet.
    Men har nu suttit och klämt på min bustier och funderar över.. om det vore en omöjlig tanke till att sy på en underdel till bustiern. Så det blir en festklänning/cocktailklänning.. Finns det nåt bra sätt att gå till väga osv..? /Funderande.

    SvaraRadera